Kärstin

Direktlänk till inlägg 14 februari 2019

Älghund :/

Av Kärstin - 14 februari 2019 11:33

Från att varit jätteduktig på inkallning (nåja) joo men jag har tom kunnat bryta när hon dragit på tjäder osv...nu är hon så lurig att när vi är på väg hemåt så tjopp så bara drar hon, jag har sett på henne att nuu är det nog dags och verkligen ROPAT STAAAAAAANNNAAAAA................men hon hör absolut ingenting och hon är inte långt ifrån mig. Ja koppla henne innan hon drar...jaa såklart men jag har trott att denna gång kommer hon stanna...bläää. Det är dom förbaskade älgarnas fel...vad har dom i skogen att göra?? Hon smet i fredags eftermiddag när vi nästan var framme vid torpet vi pulsade över åkern. Då bara flyger hon iväg i djupsnön...40-50 cm var det garanterat . Jag räknade till 143 sen trampade jag också iväg efter henne....ja varför? Joo för jag tänkte ...tänk om hon fastnar eller orken tar slut i denna snö....såå jag trampade på, ja trampa o trampa det var förbaskat jobbigt, in i snårskogen och såklart hade hon ju inte sprungit rakt utan i serpentiner liksom...pust jag lovar att min tunga var blå som på en chowchow   Och rätt som det var så åkte man ner i nån grop så man hade snö till låret.Och jag var ju tvungen att följa hennes språng för inte såg jag över snön vart hon sprungit annars! Jag var sååå arg och samtidigt blev jag allt lite rädd...flera gånger kom jag fram till liggplatser där älgarna sovit på natten det var pink och snusk där i....där hade mitt spöke iaf stannat upp syndes det men sen fullt språng framåt, att hon orkar tänkte jag som hade lust att lägga mig i en älggrop. Jag ropade och visslade men ingen byracka i sikte...och när det är så mycket snö så stannar liksom ljudet....det blir som ljudisolerat...så antagligen hörde hon mig inte heller ?

 

Det tar sig rejält när hon far iväg så här

 

Jag har tänkt på att jag ska lära mig att kasta lasso  

 

Tänk vad förvånad hon skulle bli   

 

Jag tog upp mobilen och jag hade inga glasögon med mig men kunde iaf se att vi inte var så långt från sjön

 

Då åkte pulsen upp igen...eller nää den var ju redan på topp...jag lät som ett ånglok

 

Men som tur var så vek hennes språng av uppåt skogen..

   

Efter 20 min när jag stannar upp för att vila ser jag i ögonvrån att det rör sig en bit fram

 

Hon var på väg till mig...blev så glad men hade lust att flyga på henne och snöpudra henne och kalla henne för jättefula saker...men hon skämsviftade på svansen så hon slapp  

Bara det roliga kvar...att hitta hem....

 

Men ibland har man tur...tittade mig omkring och ser då gula snitslar...jippie då hittar vi hem iaf för det är snitslarna till ett älgtorn inte så långt från torpet

 

Men sån tur att det var upptrampat var det inte såå odågan fick turas om att gå först...och det jäkliga var att hon hade inga problem med det...hon borde ju vara urtrött!! Hon har för bra kondis och stora muskler   

Jäkla hund........jaha och hur ska jag lösa detta med älgintresset? Låna ut henne till jaktlaget?

 

20 minuter till tog det innan vi var ute på plogad väg!!

Vill ju kunna släppa henne....ha lina på henne? Blir jobbigt då hon springer så....har blivit erbjuden att låna en gps....det tänker jag göra också då ser jag ju iaf vart hon är! Nu har jag inte vågat prova på några dagar då det är sån skare som inte bär så då är jag rädd att hon skär sönder sig....ja och så ska jag träna på lasso!!


 
 
Ingen bild

stig

14 februari 2019 15:39

Bravo Annica, vad har älgarna i skogen göra? :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kärstin - 29 juni 2020 08:08

I lördags åkte jag och Yvonne till Gina där Micke skulle utsätta Gärda o gänget för valptest. Valptestet gick ut på att se vad dom tyckte om en helt främmande människa som helt plötsigt satt där på gräsmattan, och det var väl inga konstigheter utan d...

Av Kärstin - 22 juni 2020 12:18

Vi gjorde en utflykt till Malingsboherrgård, dom har fik och loppis där. Har tänkt o tänkt åka dit o kika men det har inte blivit av förens nu då!   Så fint ställe och vilken supergod skagenmacka...jag åt bara en   men hade lätt kunnat tryckt i ...

Av Kärstin - 21 juni 2020 07:44

Igår åkte vi och badade med Yvonne o Tomas, ja i ärlighetens namn var det bara jag och Kärstin o Trulsa som badade   Spriiiiing Yvonne      annars blir du blöt......   gick inget bra det där med att springa ifrån Kärstin        ...

Av Kärstin - 17 juni 2020 07:50

Det skulle varit leonbergerträff i lördags men det blev inställt så då kom jag på att jag sett att Jenny skrivit om Agrias hundpromenad på söndag i Hedemora , för varje anmäld hund så skänker Agria pengar till hundstallet! Så då åkte vi dit jag o Yvo...

Bad

Av Kärstin - 14 juni 2020 06:14

När det är så varmt är det mest bad som gäller, promenad tar vi tidigt på morgonen vi som är uppe med eller före tuppen. Sen går vi och lägger oss före tuppen tror jag, jag har blivit såå kvällstrött...eller blivit det har jag nog varit jämt jag har ...

Skapa flashcards