Kärstin

Alla inlägg under maj 2019

Av Kärstin - 28 maj 2019 09:49

Ja igår fick hon komma hem från djursjukhuset så skönt! Det var en låång väntan innan veterinären ringde. Hon blev jätteglad när jag och Yvonne kom och hämtade henne . Nu ska hon fortsätta med veterinärfodret ett tag och även lite andra grejer så magen läker ordentligt. Och så ska hon väl hålla sig lite lugn iaf några dagar.....och det kommer INTE bli lätt. När jag släppte ut henne en stund själv när vi kommit hem hörde jag något...jo då hon tok sprang och jag såg att hon hade något i munnen så jag skyndade ut...mm en stor sten hade hon i käften så det var den hon motionerade !

 

Så här putt blir man när man inte får fortsätta motionera stenen

 

Hon var nära att knocka hussen när hon fick tokfnatt inne iof är det nog inga svårigheter att knocka honom   

 

Hon plockade ur varenda leksak ur lådan igår och dängde alla mjukisar och pep så där hysteriskt med alla pipisar   

 

Rakade spiror 

 

Hon sov ända till halv sex i morse då var hon kissnödig

       

Så skönt att hon är piggare och är glad, nu hoppas jag att detta blir helt bra fort. 

Tusen tusen tack igen Yvonne   


Av Kärstin - 27 maj 2019 07:38

När vi kom från Hässleholm på söndagkväll så tog jag och Kärstin in på vandrarhemmet på Strömsholm då hon hade tid för ögonlysning och HD/ED röntgen kl 8:30 på måndagmorgon. Så på måndagmorgon knallade vi iväg till djursjukhuset det var knappt 1 km att gå så helt perfekt bara det att den stora röda väskan var ju också med men det har ju hjul och nu slapp jag ju lyfta den iallafall!!  Väl på Strömsholm så kom bästa Yvonne   och gjorde oss sällskap   jag är så tacksam för det!

Ögonlysningen gick kanon och blev UA. Sen lyssnade veterinären på hennes hjärta inför röntgen och sa...hon har ett sporthjärta   sen var det dags för röntgen. Hon blev sederad och sen var det dags och det drogs och grejades i hennes ben sen hade jag beställt en bild på hennes rygg för att jag är så nojig över spondylos ...mina båda landseer hade kraftig spondylos i tidig ålder så därför ville jag ha en bild inte för att jag misstänkt något men ändå, men den bilden var också UA veterinär Martin skrev så här: Röntgen Kärstins ländrygg lateral projektion utan påvisade förändringar, ingen påvisad spondylosinformation   det är såna gånger jag skulle vilja göra en frivolt...tur jag inte provar för den smällen det skulle bli så skulle min rygg nog inte vara UA efteråt   Fick även se plåtarna efter HD/ED rtg....och då tyckte jag ena sidan såg lite knepig ut hon låg snett men sen hade dom tagit en till bild och då låg hon rakt men jag tyckte inte det såg så bra ut. Jaja bara hem och vänta på svar från SKK som läser av plåtarna. Denna väntan innan man får svar är sååå lång, jag har tittat på hunddatan så många ggr om dagen att när jag nu skriver in adressen så kommer Kärstin upp direkt   nästan så dom bokstäverna på min dator blivit nötta. Sen kom då ÄNTLIGEN resultatet 

 

Vilken julafton bästa resultatet    Ögonresultatet har inte kommit in än

 

Dagarna innan vi for till Hässleholm gjorde Kärstin ett öppetklass i viltspår det är så himla roligt för det är något hon verkligen gillar. Ja hon blev ju lös i magen i tisdags och jag trodde det var efter att hon sövts på måndagen hon har blivit det alla gånger efteråt när hon sederats när hon var sådär halt. Men sen under veckan blev det bara mer och mer och på onsdagen så tog jag bort hennes torrfoder och hon fick fisk och ris med fortiflora men på torsdagen började hon kräkas också, pratade med Margot som tyckte jag skulle fasta henne på fredagen och vi åkte och köpte veterinärfoder som är snällt för magen och canikur pro. Så på lördagen började jag ge henne lite mat fördelat på 5 ggr, hon tyckte om maten och fick behålla det länge innan det skulle ut. Men sen på natten till söndag brakade magen igen. Och hon kräktes igen, på söndagmorgon så drack hon lite vatten och det kom upp med vändande post kan man säga. Och det syndes på henne att hon var trött så då ringde jag Strömsholm som också tyckte vi skulle komma in och vätska upp henne. Vi åkte dit och hon hade börjat torka ur vilket syndes på slemhinnorna då hon var lite klistrig liksom, och jag tyckte hon luktade lite konstigt från munnen! Trodde ju att vi skulle få med henne hem men sen insåg jag att det var nog bra om hon stannade så kunde dom ge henne dropp över natten och även slemhinneskyddande för det var en rejäl omgång hon åkt på och då klarar inte magen av nånting tillslut utan tarmarna i princip krampar! Stackars Kärstin men snart ska hon vara på banan igen, idag blir en låååång väntan tills veterinär hör av sig om hon får komma hem! Ja huvudsaken hon blir frisk min tok Kärstin   

 

När det var så där varmt ute så var det skönt att vila i skuggan

 

Hon älskar salladsblad   

 

Ja hon gillar det mesta i grönsaksväg

 

Kollar till fåren ...jag är så förvånad att hon inte skäller på dom, min förra leonberger Ästher BollnäsTroll hade rabies på dom och hästarna när dom gick där...men dom vande sig fort och brydde sig inte om henne som tur var

Nu ska jag ut på en rask promenad i väntan på att veterinär ringer!



Av Kärstin - 25 maj 2019 18:45

Blir lite hit o dit märker jag denna texten skulle ju varit med i förra inlägget men men ni fattar ändå!

På lördagmorgon när vi packat in oss i bilen för färd till utställningen så krånglade bromsarna igen! Men vi tog oss till utställningen. Väl där började det lysa en varningslampa och vi letade i instruktionsboken för att hitta vad den varnade för och det var ju att det var dåligt med bromsvätska, efter hjälp från Tommy så visade det sig att den behållaren var sopren från bromsvätska....hm....ja då skulle det behövas fyllas på med det då men det fick bli senare då vi skulle ställa ut först!

   

Såå roligt när man får träffa vänner från FB på riktigt, synd att det blev en sån kort stund Helene och Ikaros, tror att Kärstin skulle haft superkul tillsammans med honom om dom fått leka lösa   så himla fin han är

Fick även träffa Cathys...sååå kul att äntligen få ett ansikte på nån man "träffar" på FB kul att ses o prata  

 

Storm o Kärstin

 

Blev inte en tillstymmelse till en massa fotande då man har en Kärstin att hålla i, svårt med skärpa och sånt när det helt plötsligt skuttas och dras i kopplet också

 

Duktiga coola Storm

 

Storm i öppenklass på specialen söndag, valparna och juniorer blev tyvärr inte fotade

   


 

Storm o Mikaela skötte sig finfint så det blev ett CK

 

Gina o Moses i championklass

 

Fina Moses...ja du är också fin Gina   

 

Jag är ingen höjdare på detta med utställningar men om jag fattat det rätt så går certet vidare då det är championhanar som kommer 1 o 2 osv...ja iallafall så fick Storm Certet...så kul Grattis Anna-Lena. Men det har jag ingen bild på

Tillbaka till bilen...det fylldes på med bromsvätska men det blev inte bättre med bromsarna och när vi kom tillbaka till där vi bodde så visade det sig att vätskan runnit rakt igenom och bromsbeläggen var slut !! Men det fanns en assistansförsäkring och därmed kunde vi ju få en hyrbil...kanon, och det talades om TYDLIGT att vi var i Hässleholm och hade hundar som skulle tillbaka till Västerås på söndagen, jajamen inga problem....bärgaren skulle hämta bilen och vi skulle få skjuts till Cirkle K och där skulle vi få hyrbilen...bara det att människan på macken i princip SKREK...NEJ INGA HUNDAR i hyrbilarna det var deras policy...den människan ska söka sig en charmkurs tycker jag...väldans otrevlig....så hej o hå det fick bli en hyrbil tillbaka så vi tog oss dit vi bodde och sen fundera över HUR vi skulle ta oss hem på söndagen. Kenneth min gubbe ringde och hade kontakter så jag o Kärstin skulle fått helikopter hem...men jag tackade nej dum som jag var....men jag tänkte på dom jag åkte med såklart...men om jag tackat ja skulle jag kunnat vara med på specialen med Kärstin vilket var målet med denna resa och varit hemma på 1, 20 tim.... jag är grymt besviken att vi inte hann vara med på "riktigt"....dessutom fick jag erbjudande av Anna att åka med dom hem....vet inte hur jag tänkte där heller fan .......skyller på error.....och på måndag morgon skulle vi vara på Strömsholm.

Ja iallafall så erbjöd sig Anna Lena att ge oss lift till Jönköping så vi kunde ta tåget därifrån en bit på väg liksom, hade en förhoppning att kanske kanske skulle Kärstin hinna vara med på specialen, men tiden gick och jag insåg att det inte skulle gå...vi var tvugna att åka strax efter 13 om vi skulle hinna till Jönköping i tid MEN bästa Gina fick en idé att höra med domaren om Kärstin kunde få en bedömning utom tävlan och få en kritik iallafall...och det fick hon ...och en helt underbar kritik som fick mig att drömma...kanske kanske hon kunde fått ett CK...kanske ...det är lite ...Surt sa räven....men men. Jag skänkte min stol och en vattendunk till stället där vi bodde för att minimera lasten...min väska fick vara bak med Storm o Kärstin...vilka guldhundar   inte ett pip eller härj på vägen...ett ljud hördes en gång och det var Kärstin som gäspade   Resan gick fort då vi babblade på om allt

Anna Lena släppte av oss i Jönköping och där började våran resa hemåt, Kärstin hade aldrig åkt tåg...men hon kliver världsvant på och vi hade tur att det var lite folk och vi fick sitta och hon kunde lägga sig under bordet. Sen byte i Nässjö för vidare färd mot Linköping. MEN där var det överfullt....Kärstin i ena näven och min tunga väska och en rygga lyckades jag dumpa storväskan och sen fick hon och jag häcka utanför toaletten...och naturligtvis direkt hon lagt sig skulle folk in på toan så vi fick maka på oss...och bakom toan så var dörren till nästa sluss mellan vagnarna så jag fick passa så hennes svans inte kom i kläm...det var ett snabbtåg så det var inte det lättaste...men ursäkta att jag svär MEN vilken jäkla underbar cool hund jag har...jag var grinfärdig ett tag men blev lugn när jag såg hur lugn hon var. Byte i Linköping och den resan tog 2,5 tim och vattnet tog slut och jag trodde ju såklart att det fanns bistro så jag kunde köpa vatten till oss...meen näää....frågade han som kollade biljetterna om man kunde ta vatten på toa men det kunde man inte dricka...men sa jag vattnet är slut till hunden och mig...då sa han vänta lite...kom tillbaka med tre st 2,5 dl vatten så jag och Kärstin kunde dela på en iallafall tack för det.

Vi landade i Strömsholm 21:30...tycker det är såå tråkigt alltihop...hade sett framemot att umgås med Kärstins farmor nu hann vi bara träffas en kort stund och att få ställa Kärstin på specialen ...jaja vad är väl en bal på slottet...har iallafall träffat så underbara människor denna helg...ta åt er alla   

 

Kritiken till Kärstin på lördagen    sjukt nöjd

 

Kritiken specialen   

 



 

Måste bara bita liiite i kopplet   



 

Du o jag Mikaela     

 

Tusen tusen tack alla för denna helg en upplevelse hur som helst





Av Kärstin - 22 maj 2019 04:18

I fredags styrde vi kosan mot Skultuna där Towa med familj bor. Jag och Kärstin skulle få åka med dom till Hässleholm på hundutställning. Och där fick jag se Kärstins syster Mya för första gången i verkligheten jättekul. Men hon skulle inte med till Hässleholm, det skulle lilla Flinga i stället.Vi packade in oss i bilen Kärstin åkte med mig i baksätet i bälte och Flinga fick åka i buren och så började den långa resan, efter bara en liten stund så krånglar bromsarna på bilen....inte så kul ! Men helt plötsligt så verkar allt okej så vi fortsätter. Så här i efterhand skulle vi kanske stannat till och någon skulle kollat på bilen. Resan gick bra även om det kändes väääldigt långt. 

 

Systern Mya till höger...så fin 

 

Lite bus med Flinga innan avfärd

 


 


 


 

Vi hade en väldans tur för det regnade när vi anlände till Skåne men på lördagen var det uppehåll

 

Mycket att titta på

 

Kan hända att jag är partisk...men jäklar vilken fin hund jag har   

 

Mikaela och Rhu

 

Storm

 

Storm igen


 

Mikaela och Nalle

 

Gina och Moses

 


 

Gina och King som är veteran

 


 

Kärstins syrra Mackenzie till vänster och Moses

 

Moses tar det lugnt

 

I väntan på sin tur


 

Sen var det dags för Kärstin som gick i öppenklass


 


 

Sen är det meningen att man ska stå stilla ...hon skötte sig med bravur

 


 

Och det ska klämmas och kännas

 

Och springa hit

 

Och dit

 

Skutta lite

 

Lipa åt fotografen

 


 

Mycket väntan blir det

 

Kajsa och Kärstins farfar Mats

 



       

Kärstin tycker detta är jättekul som med allt annat hon gör


 

Såå stolt över min Kärstin som fick Excellent och blev 4 dock inget CK ...TUSEN tack Mikaela för att du ställer henne såå fint   

 

King

 


 

Kärstin och Storm   


Detta var del 1....del 2 kommer om någon dag nu fick jag helt plötsligt lite bråttom då jag snart ska med bussen till Falun    och har vaken sen 3 då Kärstin är dålig i magen...jippie liksom   












Aha

Av Kärstin - 13 maj 2019 09:15

För några veckor sedan så kom jag på när jag var ute och gick med Kärstin....hon har slutat dra i kopplet   En aha upplevelse !!! Jamen det går inte att beskriva, ja hon har alltid haft bråttom framåt men nu kan vi gå utan att mina armfästen( heter det så) värker ! Och så har hon faktiskt lugnat ner sig allmänt....eller så är det för att jag har kompostgaller o fårstängsel lite här o var i trädgårn så hon inte lyckats ta sig under något hus, ja lugnare är det allt! SKÖNT!!!! Iof så gillar hon ju att gräva....

 


     


 


 

  

 


 

Den här veckan ska det duschas...

 

Sen fick jag för mig att hon ska till att löpa....men nej verkar inte så

 

Nej nu kan hon knipa ihop iallafall denna vecka ut då vi har fullt upp   

 


 

Jag fotar väldigt lite nu när jag har henne kopplad i skogen 

 

Har "prov"släppt och tränat inkallning och hör o häpna det har fungerat!! Såå det finns kanske hopp att hon ska sluta smita....

 

Som sagt...vi har fullt upp denna vecka så bäst att sätta fart

 

Först en date med kompisen Trulsa.....såå dags att stänga ner   






Av Kärstin - 7 maj 2019 13:45


Ja det låter väl som en bra blandning! Kärstin var på sin andra officiella utställning i Västerås i april hon skötte sig bra men domaren gillade inte henne!! HUR kan man bara låta bli att gilla tok Kärstin?   Nej men hon hade för litet huvud och en dominant svans, jag skulle hellre skrivit för högsvans då jag inte gillade uttrycket dominant....det låter som jag säger NÄ JAG ÄR INTE BITTER     okej så är det och nu har jag snart ruskat av mig detta....snart dags igen för vänstervarv så då ska det bli kul att höra vad den domaren tycker och efter det får vi se vad vi tycker om utställning   det som är roligt är ju att träffa tokiga roliga människor utanför ringen ja för det är ni allt     

 

Men ni ser väl vilken fantastiskt fin hund jag har   

 

Mia kom till torpet och tränade lite med Kärstin inför utställningen

 

Och det gick galant

 

Mia skötte sig fint   

 

Tjohoo det är såå roligt att träna med Mia tycker Kärstin

 

Sprang såå fint båda två  

 


 

Tack Mia för att du ville ställa tok Kärstin.

 

För vissa duger det inte att sitta på ett sketet golv   sådan matte sådan hund   

 

Så här ser hon ut Yrsla när hon inte sitter på andra hundar

 

Mikaela och Melwin (hoppas namnet blev rätt på honom)

 

Selma 

 

Trulsa o Yvonne....tyvärr så tyckte domaren att Trulsa haltade....vi såg inte det!

 

Rhu och Bertil...eller tvärtom   

 

När man tröttnat på att vara fin och lugn (Kärstin)

 

Kärstin har klarat anlaget i viltspår   så kul !!! Vi ska se om vi vågar oss på ett öppetspår sen  

 

Inte mycket vi gjort men jag är fjantigt förtjust över hennes resultat på hunddatan ...stolt över henne   

 

Sen kom dom då....

 

Dios första möte med Kärstin och han såg ut som...vad i hela friden är det där för en lurvpöse !!

 

Han satte henne snabbt på plats   

 

Hon la sig direkt han sa till henne....min dominanta svanshund   nej nu ska jag sluta vara bitter...nästa utställning hänger jag duktyngder i hennes svans    hennes lilla huvud blir svårare   

 

LIGG sa jag till dig lurvpöse

 

  

       

Han försökte sig på att kväva henne lite när hon inte lyssnade


   

Det är skönt att Kärstin kan ligga och busa.....men man får vara med så det inte springs för mycket så det inte blir några olyckor med 40 kg Kärstin o liten Dio men tur han är snabb

 

Jonglering med valp   

 


 

Ace var såklart med och det syntes att han njöt att inte vara i fokus hos Kärstin hela tiden denna gång

 

Lite bus stog han ut med

 

Spring Ace!!! Kärstin är tätt bakom

 

  

 

Gruppbilden blev väl så där   

 

Tjohoo livet leker

 

När man är snabbare än brorsan

 


 

vissa har som vanligt svårt att hålla sig på benen   

 

och vissa svårt att hålla sig vaken   

 

När man stänger in Kärstin så valpen ska få vila....då smiter valpen in till en överlycklig Kärstin

 

Ace tycker inte det är lika mysigt med Kärstin i sängen som hon tycker

 

Ace ville träna lite så vi åkte upp till brukshundsklubben

   

Ojoj vilken raket han är och hoppa det kunde han då

 

Publiken tittade andäktigt  

   

  

 

Duktiga Ace som stor trivs på agilitybanan

 

Sen var det debut för Kärstin klump

 

föraren hade ingen brådska

 

För hunden vände inne i tunneln och kom ut där hon gick in 

   

Kärstin tyckte det var jätteroligt och sprang in o ut i tunnlarna ...det här ska vi testa nån mer gång



  






Skapa flashcards