Kärstin

Direktlänk till inlägg 8 november 2019

Min första

Av Kärstin - 8 november 2019 09:15

Ja min första leonberger Bölelejonet Orkidessa-Kakmonster "Ästher" var avvaktande mot personer hon inte kände och var inte förtjust i andra hundar, inte så att hon var arg eller så på hundar men gillade inte deras uppvaktning utan hon gick mest undan det gick bra att promenera med andra men hon ville absolut inte leka eller så. Vi träffas ju en del med Edsby folket ja inte alla i Edsbyn tack o lov men Carina o Ulf och deras hundar som hon kände väl men nej ingen lek hon låg hellre i sängen eller höll sig på avstånd när vi träffades. Jag har funderat många gånger på om det faktiskt berodde på att vi höll på som mest med torpet när hon var valp ? Mitt ute i skogen och dom flesta hon träffade var ju våra familjer och inte många hundar alls, vi gick ju valpkurs och allmänlydnad + fortsättning och det var ju inga problem. Men vi var inte ute så mycket i samhället och så. Jag ställde ut henne en gång som valp och hon tyckte det var fruktansvärt jobbigt när domaren skulle klämma på henne, så det blev bara den gången...kanske dumt men jag kände att nej vill hon inte så struntar vi i det. Det var aldrig några problem hos veterinär osv bara att hon helst om hon kunnnat skulle suttit under stolen och hoppades att veterinären inte skulle hitta henne. Hon markerade även ett par gånger mot en person liksom nöp efter den och var lite märklig mot just den människan liksom kunde inte låta bli att gå fram och ändå gillade hon inte den människan eller jag vet inte och jag blev såklart nervös när den människan kom och det kände hon ju såklart och det blev ju inte bättre av det.

 

Ästher 9 år....här hade hon en månad kvar att leva..


Vi hade ju en landseer också Älsa pälsa och dom två hade jätteroligt ihop och då tror jag att jag tyckte att det räcker att dom två leker osv. Hon var världens bästa hund med oss och var en matte gris...ALDRIG att hon skulle gått med husse om jag var med, tom om jag var hemma och han skulle gå med henne så sprang hon in och la sig platt i sängen , en gång var jag sjuk och låg i soffan då sprang och tog ett skutt rätt upp i soffan och la sig raklång över mig typ rädda mig   i stället för att tvingas gå på promenad med husse...stackars hund   

 

Nej men tror att det är otroligt viktigt att ta dom med sig på mycket så dom utsätts för både hundar och människor i olika miljöer, jag menar inte att dom ska leka med alla och måste älska alla absolut inte för det tror jag inte dom behöver. Men att umgås/ promenera och på olika platser inte alltid samma vägar eller samma skogar ja iof om man vill ha det så...det är väl upp till var och en självklart men om man sen vill ut i samhället och man har en hund som knappt varit utanför "sina" revir så kan det bli drygt.

 

Hon var en mycket speciell liten dam   Om jag varit iväg fick jag klä av mig jackan på utsidan innan jag låste upp dörren för annars kunde det bli remsor av den...hände x antal gånger hon fullkomligt tog ner mig när jag kom hem..Tyvärr fick vi ett sorgligt snabbt avslut...i princip från en dag till den andra började hon matvägra, hon som var hur pigg som helst som en valp och älskade mat slutade äta och då fattade jag att det är något fel, vi hade varit i skogen och hon hoppat upp på en stor sten och sen ner och fick typ överslag så jag trodde hon kanske sträckt sig i ryggen för dagen efter det ville /kunde hon inte hoppa in i bilen. Så det blev Strömsholm och det visade sig att hon hade dåliga blodvärden så det blev ultraljud av buken och där upptäcktes en blödande tumör i mjälten...jag fick en chock....fanns två alternativ operation eller avlivning, jag ville ta med henne hem och fundera men det fick jag inte då detta kunde få ett snabbt förlopp och hon kunde bli jättedålig akut...fyfan vilket beslut....tog med henne ut för att ringa Kenneth som inte var med det var min bror som skjutsade oss...det bara snurrar i huvudet, men jag vet redan vad jag tänker säga...operera en 9 åring med oviss utgång NEJ fanns inte på kartan! Hade som tur var världens bästa veterinär... det var han jag hade till Älsa också...Andre....jag gick in igen och talade om vad vi kommit fram till...han sa att han skulle gjort likadant...men fyfan igen.....man känner sig som en bödel, man har rätten att besluta att du ska bort....jag kan inte skriva detta utan att tårarna rinner, man får ett sånt dåligt samvete ÄVEN om jag vet att jag gjort rätt. Två månader tidigare hade vi tagit bort Älsa...det var också fruktansvärt men hon hade levt klart...gått på en stor medicinmängd i många år, förmaksflimmer, sköldkörteln, spondylos och något med blodet så det var fantastiskt att hon blev 12 och 2 månader...men hon var trött och slut så det fanns ingen återvändo och hennes avslut blev såå fint   ! Men Ästher.....  

Jag blev hundlös och det köndes som mitt liv tog slut.....................


 
 
Ingen bild

Maria

8 november 2019 19:46

Fina fina Ästher

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kärstin - 29 juni 2020 08:08

I lördags åkte jag och Yvonne till Gina där Micke skulle utsätta Gärda o gänget för valptest. Valptestet gick ut på att se vad dom tyckte om en helt främmande människa som helt plötsigt satt där på gräsmattan, och det var väl inga konstigheter utan d...

Av Kärstin - 22 juni 2020 12:18

Vi gjorde en utflykt till Malingsboherrgård, dom har fik och loppis där. Har tänkt o tänkt åka dit o kika men det har inte blivit av förens nu då!   Så fint ställe och vilken supergod skagenmacka...jag åt bara en   men hade lätt kunnat tryckt i ...

Av Kärstin - 21 juni 2020 07:44

Igår åkte vi och badade med Yvonne o Tomas, ja i ärlighetens namn var det bara jag och Kärstin o Trulsa som badade   Spriiiiing Yvonne      annars blir du blöt......   gick inget bra det där med att springa ifrån Kärstin        ...

Av Kärstin - 17 juni 2020 07:50

Det skulle varit leonbergerträff i lördags men det blev inställt så då kom jag på att jag sett att Jenny skrivit om Agrias hundpromenad på söndag i Hedemora , för varje anmäld hund så skänker Agria pengar till hundstallet! Så då åkte vi dit jag o Yvo...

Bad

Av Kärstin - 14 juni 2020 06:14

När det är så varmt är det mest bad som gäller, promenad tar vi tidigt på morgonen vi som är uppe med eller före tuppen. Sen går vi och lägger oss före tuppen tror jag, jag har blivit såå kvällstrött...eller blivit det har jag nog varit jämt jag har ...

Ovido - Quiz & Flashcards